Vom auzi din ce in ce mai des de Greenwashing, asa ca hai sa vedem ce inseamna.

Greenwashing este o strategie de inselaciune si manipulare folosita de companii prin care ofera consumatorilor FALSA impresie ca un anume produs este obtinut prin proceduri sustenabile, deci justifica un pret mai ridicat.

In concret, se folosesc pe nedrept de concepte precum eco si sustenabil pentru a face profit, deci e tot o forma de fake-news.

Exemplul 1: compania x vinde hartie igienica obtinuta din hartie reciclata si o prezinta drept eco-friendly. DAR produsul vine ambalat intr-o cutie de plastic de unica folosinta, produs tot de compania x, din petrol, ca orice alt plastic.

In ultima vreme au aparut sute de campanii Greenwashing. Fiecare brand se lauda cu produse eco si sustenabile, insa la o prima si foarte superficiala verificare, iti dai seama ca e doar o alta manipulare.

Exemplul 2: compania y te indeamna sa cumperi apa de la ei fiindca folosesc plastic reciclat, deci sunt sustenabili. 1 la mana: toate companiile care vand apa, vand intai plastic. Apoi tot plastic. Apoi iar plastic si pe locul 15 – 20, vand apa din plastic. 2 la mana: se recicleaza sub 10% din plastic si doar o data, cel mult de 2 ori. Plasticul e un “aliaj”, nu il poti recicla la infinit. Reciclarea plasticului e cam frectie la picior de lemn. Sunt deci sustenabili, pana la urma? Nu.

Fact! Nu exista companie mare care sa nu faca greenwashing. Ele prin definitie se bazeaza pe consumerism, iar daca produc o linie pe care o vand eco, nu va lasati pacaliti. Nu sunt dintr-o data sustenabili, doar exploateaza un alt buton sensibil, care poate aduce profit.

Daca vrei sa nu pici in capcana si sa platesti dublu pentru un produs care se vinde eco, dar de fapt nu e, pune-ti mereu intrebari.

  • In ce e ambalat? Degeaba e o felicitare mica din hartie recilcata daca vine ambalata in 2 kg de bule din plastic.
  • Cum e produs? Degeaba scrie bumbac organic, daca e produs in Bangladesh prin incurajarea sclaviei si intoxicarea solului cu substante din afara normelor legislative.
  • Ce sens are? V-am mai zis despre suportul pentru suport. Daca iti da cu virgula la capitolul logica, nu are cum sa fie sustanbilitate.

Ca idee, campaniile adevarat eco sunt cele care te incurajeaza sa reduci consumul si achizitiile, nu sa le amplifici. Asa-i ca nu prea exista?

Exista. De pilda, acel detergent pe baza de bicarbonat de sodiu care se vinde la bidon, sa iei unul si sa te tina 1 an, iar apoi sa duci bidonul sa-l umpli din nou. Acel filtru de apa. Acea sticla reutilizabila. 

Cand vine vorba de banii nostri, ideal ar fi sa fim mai smart decat marketingul! ;)

*

Credit foto – Vuk Valcic / SOPA Images / LightRocket / Getty Images